maanantai 1. elokuuta 2016

KOULUTUSJÄRJESTELMÄN KRIISIIN APUA

PERUSKOULUUN JÄRJESTYS JA TYÖRAUHA TAKAISIN

luokanvalvoja- systeemiin uusi sisältö


OPPILAAT eivät ehdi oppimaan koulussa tarpeeksi, koska opettajan työpäivä kuluu monasti pelkän normaalin järjestyksen pitämisessä, ja itse aineopetus kärsii valtavasti tästä seikasta. Jatkuvan raskaan järjestyspoliisina toimimisen takia monet alan ammattilaiset lopettavat uransa täysin uupuneina ja motivaationsa menettäneinä. Tämä näkyy pahiten suurissa kaupungeissa.

Opettajan oli vanhoin aikoina kunnioitettu ja arvostettu instituutio, yhteiskunnan sivistyksen luoja ja esikuva.
Akateemisen väen työ on ollut vuosisadan verran ja kauemminkin suomen kansakunnan sivistyksen perusta.


Jotta peruskoulun työhön saataisiin uudestaan ns. ylivapaan kasvatuksen aikakauden jälkeen jotakin tolkkua,
tulee perusasia eli työrauha ja järjestys aivan ensimmäiseksi palauttaa kouluihimme.

Opettajan työrauha täytyy turvata, ja tässäkohtaa  esitämme ns. luokanvalvoja-tittelin uudelleen arvioimista seuraavalla tavalla:

Luokanvalvoja olisi jatkossa luokan pysyvä vastuuopettaja, joka johtaisi saman luokan ensimmäisestä luokasta alkaen aina viimeiseen yhdeksänteen luokkaan asti, ja hänen ensisijainen tehtävänsä olisi luokan kasvatuksellinen opettaja ja järjestyksen pitäjä. LV olisi mukana kakkosopettajana jokaisella tunnilla ns. kakkosopettajana, joka pitäisi ainetunnilla järjestyksen ja samalla auttaisi oppilaita tehtävissä tarpeen mukaan kiertämällä luokassa tunnin aikana. Näin aineopettajat saisivat töydern työrauhan omassa aineessaan.

Luokavalvoja voisi toimia päätehtävänsä ohessa esimerkiksi liikunnanopettajana, joka vetäisi fyysisen puolen harjoitukset omalle luokallleen. Tällainen opettaja, joka olisi jokaisen oppilaan tuttu ja luotettu ihminen pienestä ekaluokkalaisesta viimeiselle luokalle valmistumiseen asti, poistaisi järjestyshäiriöt sekä koulukiusaamisen ja oppilaat olisivat turvassa koulupäivän aikana.

LV olisi myös suhdelinkki oppilaan kotiiin, ja saisi keskittyä kasvatustoimintaan koulun puolelta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti